خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/12 - 14:59
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
توسلی:

روابط ایران و عراق باید همواره رو به گسترش باشد

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ عنوان کرد: روابط ایران و عراق به دلیل تعدد موضوعات مشترک و اهمیت بالای آن برای دو کشور باید همواره رو به گسترش باشد.

فتح اله توسلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سفر رئیس جمهور جدید عراق به کشورمان اظهار داشت: بنا به  تاکید مقام معظم رهبری سیاست مدام و مستمر جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با همسایگان به ویژه کشور های اسلامی است.



وی افزود: عراق از این بایت که شباهت های راهبردی و تاریخی فراوانی با ایران دارد درمیان همسایگان ما به نوعی متمایز است و بسیاری از اقوام ایرانی و عراقی در دو سوی مرز روابط خانوادگی و تاریخی دارند همچنین مشترکات عمیقی از نظر فرهنگی میان دو ملت وجود دارد.



وی با اشاره به دوره های مختلف تاریخی در عراق و جنگ های مختلف در این کشور تصریح کرد: زیرساخت‌های عراق در دوران جنگ خلیج فارس در پی حمله صدام به کویت آسیب زیادی دید و پس از آن نیز حمله آمریکا به بهانه مقابله با صدام، مجدد آسیب های زیادی به این کشور زد و در سالهای اخیر نیز حضور جریانات تکفیری و جنگ طولانی علیه داعش مشکلات فراوانی برای این کشور ایجاد کرده و شرایط عمومی دوکشور ایجاب می کند که روابط اقتصادی و سیاسی گسترش یابد.



وی خاطر نشان کرد: سفر رئیس جمهور عراق در راستای پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک ایران و عراق و رفع موانع گسترش روابط می‌تواند مهم باشد و دیدارهای مختلف انجام شده با مقامات مختلف می تواند به نفع دو کشور باشد.



نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ عنوان کرد: اجرای توافق قدیمی الجزایر در مورد اروند و خط مرزی این حوزه، رسیدگی به مشکلات مرزهای خاکی دوکشور، مبارزه با ترورسیسم و خروج کامل نیروهای خارجی از منطقه، مشکلات بانکی و مباحث مربوط به کشت فراسرزمینی و روزخانه های مرزی و سفر اتباع دو کشور توسعه گردشگری تنها بخشی از مسائل ایران و عراق است که نشان می دهد باید روابط دو کشور لحظه به لحظه توسط مقامات بلند پایه یگیری و تداوم یابد و هیچ گاه نباید قطع شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 360982
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم